Wie zit er achter het "Syrische Observatorium voor de Mensenrechten"?

Zondag 11 december 2016, 11:01 uur

In de actuele hetze tegen de verspreiders van nepnieuws, die door de paus zelfs met 'poepeters' worden vergeleken, mag het "Syrische Observatorium voor de Mensenrechten" niet ontbreken. Wie zitten er eigenlijk achter deze naam, die door de reguliere media regelmatig als "betrouwbare bron" opgevoerd wordt? Website Novini.nl zocht het uit.

Veel van de berichtgeving over het voort durende conflict in Syrië is gebaseerd op persberichten van het zogenaamde ‘Syrische Observatorium voor de Mensenrechten. Een ronkende naam die een organisatie van enige omvang met basis in Syrië doet vermoeden. Niets blijkt minder waar.

Rami Abdelrahman

Rami Abdelrahman, ‘hoofd’ van de eenmansoperatie ‘Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten’, verlaat het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken na een ontmoeting met minister Hague op 21 november 2011.

Het door de EU en de Britse overheid gesubsidieerde ‘observatorium’ bestaat in feite uit één man, Rami Abdul Rahman, een eigenaar van twee kledingwinkels die het in zijn vrije tijd runt vanuit zijn rijtjeshuis in het Engelse industriestadje Coventry. Rahman woont al dertien jaar niet meer in Syrië en ontvangt zijn informatie van informanten ter plaatse, om hier vervolgens een selectie in te maken en die door te spelen aan de massamedia.

Veel van de berichtgeving over Syrië is zodoende niet gebaseerd op betrouwbare, onafhankelijke verslaggevers of tenminste verslaggevers waarvan we de achtergrond na kunnen gaan, maar op lokale bronnen die zelf in het conflict betrokken zijn. Ook Rahman maakt er geen geheim van een tegenstander te zijn van de regering Assad. Men kan zich dus terecht afvragen hoe eerlijk en evenwichtig berichtgeving is die gebaseerd is op de persberichten van het Observatorium.

Europese subsidie

Desalniettemin baseert de Verenigde Naties zich in zijn rapporten mede op de informatie van het Observatorium. Ook de Amerikaanse overheid en vooraanstaande media gaan af of de aantallen slachtoffers die door het Observatorium gemeld worden, aldus een bericht van de New York Times. Die krant meldt verder dat het Observatorium gesubsidieerd wordt door de Europese Unie en een nationale overheid van een Europees land, dat Rahman niet bij naam wil noemen. Het laat zich echter denken dat het om het Verenigd Koninkrijk gaat, ook al omdat Rahman directe toegang tot de Britse minister van Buitenlandse Zaken, William Hague, blijkt te hebben.

Het zou niet voor het eerst zijn dat een vluchteling uit een dergelijk land gebruikt wordt om de ‘informatie’ te leveren om op enig moment een militaire inval in het land te rechtvaardigen. De beruchte Irakese overloper Rafid al-Janabi, bijgenaamd ‘Curveball’, geeft nu lachend toe dat hij verhalen over massavernietigingswapens gefabriceerd heeft, om zo de Verenigde Staten en bondgenoten er toe te bewegen een oorlog te beginnen.

Massavernietigingswapens die de casus belli zouden vormen voor het Westen om Irak binnen te vallen, een oorlog die uiteindelijk tien jaar in beslag zou nemen en meer dan een miljoen levens zou eisen en Irak tot op de dag van vandaag als slagveld heeft achtergelaten. Ook dr. Sliman Bouchuiquir schept er inmiddels over op hoe het Westen gek heeft gemaakt met verzonnen verhalen over Khadaffi’s wreedheden tegen de Libische bevolking.


Bron: Novini.nl


Share |
 



Donaties zijn welkom.
he's a spacer



© BrekendNieuws.nl 17 december 2017 | RSS | Contact

BrekendNieuws